Saturday 1 June 2013

Concept




 
התגבשות הרעיון  
תחילת התהליך בקול קורא של
 " Horizons, Arts Nature en Sancy" , http://www.horizons-sancy.com
באתר אמנות הנקרא Berlin Call http://www.mondaynews.net/?calls
האירוע מתקיים כל שנה בקיץ במשך שלושה חדשים ב-  Massif de Sancy, הנמצא במרכז צרפת. האזור מאופיין בנופים יחודיים של פסגות הרי געש ואגמים. 

La composition géologique des différents matériaux issus de la naissance du "maar" du Pavin
 מקור: http://www.franceculture.fr/blog-globe-2010-09-20-les-mysteres-du-lac-pavin.html
לפני כעשר שנים בקרתי ב- Sancy עם משפחתי.  במקום נופים מרהיבים של טבע ומוזיאון Volcania (על המוזיאון בהמשך).

הרי הגעש של Sancy אינם פעילים עתה, אך את עצמת הפעילות הוולקנית חשתי בטיול המשפחתי באיסלנד בקיץ האחרון. איסלנד היא אי צעיר מבחינה גיאולוגית (נוצר לפני כ-200 מיליון שנה), היושב על מפגש לוחות אמריקה ואירופה. איסלנד מרתקת בנופיה הדרמטיים, בעצמת הבראשיתיות של המקום ובפעילות הססמית הרוחשת ונגלית בפרצי האדים והעשן העולים ממעבי האדמה.

Myvatn, Hverir, Iceland

איסלנד הייתה המחשה לעבר הדינמי והפעיל של .Sancy 
נושא העיסוק בפעילות הססמית היה ברור לי מלכתחילה. להתפרצות הגעשית יש עצמה ממשית, המהווה יחד עם אסונות טבע נוספים כגון רעידת אדמה, צונמי או הוריקאן תזכורת קשה לעוצמת הטבע ולמקומו הצנוע של האדם במערכת עצומה זו.
התהליך התחיל בהרצת תמונות בראש מספר ערבים אורכים שגלשו ללילות. היעדר שינה בלילות היה אחד מהמאפיינים העיקריים של פרויקט זה, חוסר השינה בשלב הרעיון היה בעיה זעירה לעומת לילות אורכים בהם הרצתי הלוך ושוב את כל הלוגיסטיקה של התיעוש והשינוע של החומרים ושלי לאתר. בשלב הרעיוני ההתרגשות והבעיה היא  תמיד ריבוי האפשרויות וההחלטה את מה לנפות ובמה להתמקד. לפעמים יש תסכול ורצון להכיל את הכל וצער על העדר הזדמנות למימוש. בפרויקט זה חיפשתי דרך לבטא את העצמה הזו תוך מודעות למגבלה של עבודה בצרפת, בה זמינות החומרים מהטבע אינה ברורה לי ובהעדר ידיעת השפה.
חיפשתי קו חזק בנוף , חפירה של בקע בקרקע ממנו יפרוץ המיצב. היה לי ברור שאני רוצה ליצור חריץ בקרקע ממנו "תפרוץ לבה". 


Leirhnjukur, Iceland


Leirhnjukur, Iceland

הרעיון היה ליצור בחריץ  "שדה של פרחי לבה" העשויים מאבני בזלת הזמינים בסביבה געשית ולהציב אותם על עמודי ברזל בסמיכות ופריסה תלת ממדית המדמה "ענן אש געשי" -  נחשול לבה מתפרץ.


כפי שקורה לי פעמים רבות רעיון אחד מתפתח לרעיון אחר והפך להיות עמוק ומרתק יותר. למזלי, הסתבר שהקרקע אינה קרקע בזלתית בשכבות העליונות ועל כן קשה היה ללקט אבני בזלת להשעין עליהם את המיצב.

בתהליך העבודה עם אדריכל אורי הלל ממשרדי ניסינו למצוא קומפוזיציה  מתאימה למערכת המתמרת אלעל. תוך כדי עבודה התכנה בצעה סוג של "טעות" חישובית מעין delay  בעיבוד הנתונים ולרגע "קפאה" כעמודי בזלת צפופים. על המסך הופיעה "התפרצות" מסוג אחר של מעין "עמודי לבה קפואים" אותם ניתן לראות בבריכת המשושים ברמת הגולן תמונה שהזכירו לי את העמודים המשושים האופיינים לפעילות געשית. תופעות טבע מדהימות אלו חוויתי במסע לאיסלנד. 

Hameshoshim, Ramat Hagolan, Israel

Hameshoshim, Ramat Hagolan, Israel
 דימוי זה חבר לדימוי נוסף של האמפליטודה המתעדת את הפעילות הססמית.  
Sesmograph
הקפאנו את הרגע ומכאן התגבש המיצב הנוכחי.

בחירת החומרים 
 בשלב זה קיימנו סיעור מוחות במשרד בדבר החומר המתאים לרעיון. עלו אפשרויות רבות לחומרים ממוחזרים. הרעיון הראשון היה לקחת פרופילים משומשים מענף הבניה כגון פרופילי פינה של טיח. הפרופיל הם בצורת L היוצרת חוזק והם מגיעים במגוון רשתות. המשחק בין חלק הפרופיל שהוא משטח מלא לבין החלק המחורר מוסיף ממד מורכבות ומגוון לתהליך. הרעיון נגנז בשל חוסר היכולת שלי לאגור פרופיל משומשים אלו בשל המרחק והזמן המצומצם. נבחן הרעיון לקחת ענפים יבשים ולצבוע באדום, אך התחושה הייתה שהם אינם משדרים את ה"מדעיות" של הקו הישר של הגרף. אריה, ראש צוות המשרד בחיפה, שלף דוגמה שקבלנו של פוליקרבנט רב תאי, שאחת הדוגמאות צבועה באדום חזק. אהבתי את השקיפות, מבנה החומר וקלילותו. ניכר היה כי קל לעבוד עימו, הן מבחינת החיתוך והחירור והן מבחינת קלות משקלו. כל הצוות אהב את הרעיון והחלטנו לקדם אותו. אורי בעבודה בתלת מימד שיקף בצורה טובה ביותר את איכות החומר. התוצאה הביע נוכחות ועצמה אליהם התחברתי באופן מיידי.



 

No comments:

Post a Comment